shadow shadow
Tekst: Terje Lund Olsen Foto: Sportograf Birken som treningsmål

Du har vel satt ditt treningsmål for 2018? Den 17. mars i 2018 arrangeres den 80. utgaven av Birkebeinerrennet.

Over 83 % av årets deltakere sier at Birkenarrangementene er et årlig treningsmål. Over 8 000 har allerede bestemt seg og meldt seg på. I tillegg til treningsmål sier deltakerne at Birken er opplevelse og personlig mestring.

Skal du ha noe å se frem til og ha ett mål, bør du melde deg på. Da er det mye enklere å gjennomføre den planlagte treningen i høstmånedene. Treningsgrunnlaget man legger nå og frem til arrangementet er viktig.

Birkebeinerrennet ble første gang arrangert i 1932. Da fantes det fire klasse. 20 – 32 år og fra 32 år og oppover og aktive og ikke-aktive skiløpere. Det var kun menn som fikk delta. I tillegg måtte deltakerne gjennom en legeundersøkelse før de startet.

Nå kan alle fra 16 år og oppover uansett kjønn og  legeerklæring delta. Ta utfordringen, få opplevelsen, stemningen og vinn over deg selv. Er Birkebeinerrennet for langt? Da kan du velge HalvBirken helgen før. Og damene kan velge Ingalåmi med tre ulike distanser på 5, 15 og 30 km. Ønsker du å gjøre noe sammen med familie, venner eller kolleger er StafettBirken et godt alternativ. Alle gir utfordring og mestring ut i fra eget nivå.

Sykkel og løp
Er ikke ski noe for deg, ja da kan du sette Birkebeinerløpet eller Birkebeinerrittet som treningsmål. Også her tilbyr vi utfordring, opplevelse og personlig mestring. Birken er ikke noe for meg er ikke noe alternativ, da Birkenarrangementene har distanser for alle. HalvBirken sykkel, HalvBirken løp, UltraBirken og Birken Fjellmaraton. Alle får sin utfordring.

Ønsker du en enda større utfordring er Trippelen alternativet. Ved å melde seg på trippelen får du 730 kroner i rabatt. Trippelen er Birkebeinerrennet/FredagsBirken ski (54 km), Birkebeinerrittet (86 km) og Birkebeinerløpet (21 km)

Birken Skifestival 2018

10. mars Ingalåmi (5, 15 og 30 km)
11. mars HalvBirken (28 km)
11. mars UngdomsBirken (15 km)
16. mars FredagsBirken klassisk og Fri teknikk (54 km)
16. mars StafettBirken, 4 etapper (30 km)
17. mars Birkebeinerrennet (54 km)

Meld deg på og sett ditt treningsmål for 2018!