shadow shadow
Tekst: Terje Lund Olsen Foto: Privat Gutta bak Birkebeinerrittet

Tor Fredriksen, Snorre Moen og Morten Østlie er gutta bak Birkebeinerrittet. 3. juni 1992 gjennomførte de den første prøveturen.

Ideen til sykkelrittet kom allerede i 1989. Tor Fredriksen hadde gått Birkebeinerrennet flere ganger og fikk tankene om et sykkelritt i samme trasè. Morten Østlie var leder i Lillehammer CK og ble etter hvert leder i terrengsykkelutvalget i Norges Cykleforbund. Vinteren 1992 hadde de tre og Lillehammer Skiklub et møte hvor de ble enige om å arrangere et prøveritt i forbindelse med Lillehammerdagene i juni samme år. Tanken var et trekantsamarbeid med Lillehammer Skiklub ved Tor Fredriksen, Lillehammer Cykleklubb ved Morten Østlie, Snorre Moen og Rena IL. Lillehammer Skiklub ble invitert med i 1993, men de takket nei. Birkebeinerrennet AS ble tilbudt å kjøpe sykkelklubbens andel i 1995, men også de takket nei. Dermed ble det Lillehammer Cykleklubb og Rena IL som ble eiere og arrangør av Birkebeinerrittet.

Bildet: Morten Østlie, Snorre Moen og Tor Fredriksen klare for prøvetur.

Prøvetur
Jobben med trasevalg startet og de var alle enige om at de måtte innom de kjente stedene i rennet samt at avslutningen måtte bli en OL sightseeing. Så den 3. juni i 1992 var det klart for prøvetur. Trøtte gutter tok toget fra Lillehammer kl. 04.00 med togskifte på Hamar. Det var ingen lett oppgave å få med tre sykler på toget. Ved ankomst Rena ble de møtt av Tore Petter Eng-Øvermo fra Rena IL og det ble radiointervju på direkten. Det ble en flott dag i strålende vær. Ruta gikk ned til Åsta via Vivelstadsvea og langs Åsta til Djuposet. De krysset Djupa via kabelbane og tok en pause ved fiskebua på Stangvollen. Her skrev gutta en hilsen i hytteboka. "Tre fra Lillehammer med sykkel – for å finne evt. "Birkebeinerløype". Topp tur hittil fra Rena! Fortsetter det sånn blir dette en klassiker".

Ved bakkene opp fra Storstilen fikk Morten rosiner fra en plastpose og det er opprinnelsen til Rosinbakken.

Prøveritt
Prøverittet gikk tre uker senere og hadde 24 deltakere under Lillehammerdagene. I tillegg til de tre gutta var blant andre Ragnhild Brattberg og Jo-Bjørner Haugen med. Jo-Bjørner er i dag styreleder i Birken. Målet var å komme i mål i Kristins Hall. For å få det til å passe inn i programmet for Lillehammerdagene og arrangementet i Kristins Hall, måtte de vente på vertshuset på Sjusjøen. Der ble det noen øl før noen av de trillet inn i Kristins Hall i birkebeinerantrekk. Der ble de hilst velkommen og servert mjød av Johan Baumann, som de første birkebeinere på sykkel over fjellet. Johan Baumann var den gang president i Norges Skiforbund.

Guttene fikk mye presseomtale og mange lo litt av målet om 2 – 3000 deltakere i løpet av noen år. Det første rittet ble så arrangert i knallvær den 11. september 1993 med 1327 deltakere. Løypa var 82 kilometer og målgang var inne i Håkons Hall. Det var ingen matstasjoner, men nok vann i bekker og elver samt bananer i kasser. Målsetningen om 2 – 3000 deltaker ble nådd allerede år to og senere har tusenvis syklet over fjellet fra Rena til Lillehammer.

Utvikling løype ritt fra 1993 frem til i dag

1993 og 1994
Løypa gikk om Rena-Vivelstadsvea-Åstadalen-Djuposet-Stangvollen-Åstadalen-Kvarstad-Sjusjøen-Tyria-Sjøsetervn-Håkons Hall. Løypelengde 80 km.

1995 til 1999
Løypa ble lagt om via Skramstadsetra på grunn av Vesleofsen. Flommen tok deler av veien i Åstadalen. Løypelengde 82 km.

2000
Løype ble lagt om via Breborg-Bekkemellom og via Kråleråa - Nysætra og Øyungen. Løypelengde 89 km.

2008
Løypa ble lagt om fra Tyria via Svartbekken. Løypelengde 91 km.

2009- 2016
Løype ble lagt om i Rena. Fra start sykles det nordover Koppangvegen og deretter mot gammel løype i Åsbygdsveien. Løypelengde 92 km.

2016
Løype ble lagt om ved strekningen Bjønnåsen til Nysætra og kortet ned med 3 km og fra Storåsen og ned til Avskåkålia, også kortet ned med 3 km. Fra Storåsen til Avskåkelia unngår man 5 km med asfaltkjøring og traseen opparbeides i eksisterende skiløypetrasè fra Sjusjøen og ned til Svartbekkvegen. Løypelengde 86 km.