Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Ingeborg Scheve, Foto: Privat 01.02.2017 08:36 - oppdatert 09.02.2017 13:26

Snømangel? Oppretthold rutinen

Hold på treningsvanene selv om silkeføret uteblir. Hvordan forberede seg til rennet uten snø?

Det er begredelige skiforhold mange steder. Snømangelen i Oslo-området er av historiske dimensjoner. Med grus og fare for is på veiene er rulleski uaktuelt, så hvordan skal en forberede seg til Birkebeinerrennet?

Kunstsnø i Holmenkollen og i lysløypa i Sørkedalen redder hverdagsøktene for mange, men langturer må man helst reise utenbys for å få til, forteller Erlend Damon Stokke i Team Raske Gutter.

Laget med base i Oslo er et åpent treningsfellesskap for alle som vil være med, og Birkebeinerrennet er sesongens høydepunkt for løperne.

– Vi går Birken uansett, og målet er både merket og pers. Så lenge jeg får to dager i uka på ski, så skal dette gå greit. Tirsdagstreningene med intervaller holder vi på gjennom hele året, og de har vi klart å gjennomføre på snø så langt. Kjernen i laget holder ut, men det hadde selvsagt vært høyere stemning om det var knallfine skiforhold, og det føles jo nesten litt urettferdig når man skal konkurrere mot folk som bor på steder der det er god tilgang til fine skiforhold, sier Stokke, som håper det kommer snø i hovedstaden snart.

Hold på rutinene og let etter kunstsnø
Verken Stokke eller lagkameratene frykter for Birken-ambisjonene ennå. De holder på sine faste økter, og jobber målrettet med både kapasitet og spesifikk styrke. Hardøktene går innerst i Sørkedalen fra Skansebakken i bakkene opp mot Heggelivann, og de litt roligere øktene kjører de i kunstsnøtraseene.

– Det går greit å gå på kunstsnø i Kollen og i Sørkedalen til hverdags, men jeg greier ikke så veldig mye lenger enn en time om gangen når jeg må gå i ring på 2km. Jeg tror jeg gikk to timer en gang. Og terskelen for å komme seg ut blir litt høyere når du ikke kan gå der du pleier, sier Stokke.

Hans råd er å utnytte de mulighetene som finnes, lage seg noen gode spillelister så en har noe motiverende på øret mens en går runde på runde.

Tenk teknikk uansett type økt
Når tida på snø er begrenset, er Stokke også ekstra påpasselig med å tenke teknikk på alle økter, også blodintervallene. For det første er teknikk viktig, men det hjelper også mentalt å ha noe å konsentrere seg om når en går samme sløyfe om og om igjen.

– Når jeg bare går to økter på ski i uka, bruker jeg ikke en av dem spesifikt til teknikk. Men jeg vet godt hva mine arbeidsoppgaver er, og fokuserer på det uansett økt. Dessuten pleier jeg også å heise opp stavene i perioder under oppvarming og rolig diagonalgang, slik at jeg får trent på tyngdeoverføring og riktig timing av frasparket, sier Stokke.

Savner flyt-treningen
– Kondisen og kapasiteten er ikke noe problem. Det kan du fint trene på tredemølle eller ute på barmark. Utfordringen er å få nok tid på snø til å finne flyten og få den gode følelsen, forklarer Stokke.

Derfor planlegger Team Raske Gutter en mini-samling på Sanderstølen i februar, der hovedfokus blir mengde og langturer.

– På samlinga skal vi få gått gode langturer på god-skia. Det blir liksom ikke helt det samme å gå på gamle grusski som det å få lange ut mil etter mil på gode ski, sier Stokke.

Galgenhumor
At snømangelen er blitt snakkisen i laget, er det ingen tvil om, og også humoren i laget preges etter hvert av snømangelen.

– Det er jo ingen som vil gå med de fineste skiene sine når det er fare for grus og småstein i løypa. Vi går med gamle grusski vi ikke er redde for, og alle spøker om hvor lenge det er siden de sist glidet ski i det hele tatt. Mine konkurranseski står for eksempel fortsatt med glideren jeg la på etter Birken i fjor, forteller Stokke. 

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera