Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Ingeborg Scheve, Foto: Birken AS 24.10.2016 06:00 - oppdatert 24.10.2016 06:00 Slik blir du bedre i motbakke

Mer styrke, mer kapasitet eller bedre teknikk? 

Petter Eliassen trekker fram motbakke, staking og hurtighet som typiske fokusområder for birkebeinere enten det er merket eller opplevelsen som er målet, og Birken-vinneren fra 2015 deler gjerne sine tips.

Dette er tredje del av en serie på tre med Eliassens treningstips, og tar for seg motbakker.

Les også del 1: Slik blir du kjappere – Hurtighet
Les også del 2: Bli bedre til å stake – staking

Når det gjelder motbakker er det flere faktorer som kan spille inn, sier Eliassen. For noen kan bøygen være generell eller spesifikk styrke, for andre kan det være kapasitet det skorter på, og for noen kan det være teknikken som ikke sitter.

– Her gjelder det å finne ut hvor skoen trykker for deg, sier han.

– Det er bare å finne seg en motbakke og sette i gang. Helt generelt er det jo sånn at all trening i motbakke er bra om man vil bli bedre, sier han.

Mer spesifikt poengterer Eliassen at om det er kapasitet det skorter på, vil det hjelpe å kjøre intervaller i motbakke.

– Kjør gjerne litt lange drag, mellom fem og ti minutter er bra lengde. Bytt mellom rulleski og løping, litt avhengig av om du satser på å gå på blanke ski eller med feste. Men selv om du satser på blanke ski har du glede av både begge treningsformer, sier han.

For noen er det teknikken som er bøygen. Da bør en gå systematisk til verks, og kanskje få litt veiledning på de områdene du sliter med.

– Sjekk om du kan forbedre teknikken, og jobbe litt spesifikt med den inn mot sesongstart. Det vil gjøre store utslag i motbakkene, sier Eliassen.

 

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera