Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Lina Aarrestad Lia Foto: Redcord 11.11.2016 11:17 - oppdatert 11.11.2016 14:06 Stakeplanken

Har du planer om å bli bedre til å stake. Her er en god øvelse frem mot Birkebeinerrennet!

For deg som langrennsløper vil det å trene kjernemuskulaturen bidra til å bedre teknikk og forebygge skader. Nå er tiden inne for å sette i gang slik at du har grunnlaget på plass når snøen kommer.
Slyngetrening er en effektiv treningsform for langrennsløpere som vil styrke kjernemuskulatur, bedre koordinasjon og få økt balanse. Trening i ustabile slynger utfordrer muskelsamspillet. Med kroppsvektbærende øvelser trener du flere muskler samtidig, noe som gir mer funksjonell styrke. I all prestasjon er det viktig med god timing, noe som innebærer at riktig muskel brukes til rett tid og med riktig kraft. Du kan lett tilpasse treningen til nivå og form, uansett hvilket ambisjonsnivå du har.

Se video av øvelsen her

Stå i plankestilling på albuene, knærne i en bred slynge. Slynger ca 30 cm over bakken. Skyv deg opp på strake armer ved å presse håndflaten ned i gulvet, bruke magen og bøye i hofta.

Hva trenes: Mage, skuldre og bakside overarm.

Tyngre: Slyngen lenger ut mot ankel.

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera