Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst og foto: Ove Sollie 12.07.2017 08:00 - oppdatert 12.07.2017 08:00

Teknikktrening på sykkel 2

I forhold til prestasjon er det en del tid og krefter å spare på bedre teknikk. Del 2: motbakke og nedoverbakke

Om man skal bli bedre teknisk er det lurt å tenke på teknikk på hver eneste treningsøkt. Man trenger ikke legge inn øvelser, men tenke på hva som er riktig å gjøre i de forskjellige situasjonene. Kommer du til en sving – tenk på hva du skal gjøre for å komme deg kjappest mulig gjennom den aktuelle svingen. I en bratt motbakke tenker du på hva som er riktig sittestilling.

Lars Granberg og Torjus Bern Hansen er to av Norges beste terrengsyklister og vil illustrere noen grunnelementer i sitteinnstillinger og teknikk på terrengsykkel.

Motbakke
Før du i det hele tatt kommer til en motbakke, da spesielt en bratt motbakke, skal du allerede være ferdig med å gire. Om du girer midt i bakken er det lettere for å få tekniske problemer.

Det er to hovedpunkter som gjelder for en god sittestilling i motbakke. Jo brattere bakken er, jo viktigere er det med riktig sittestilling. I en motbakke er det viktig å skyve rumpen frem på tuppen av setet samtidig som ryggen din er i en naturlig og rett posisjon.

Ved å sitte lang frem på setet beholder du en god tyngdefordelingen på sykkelen og du beholder godt grep på bakhjulet samtidig som du ikke steiler så lett hvis det er veldig bratt. Du får også et bedre tråkk ved å sitte langt fremme. Tråkket går da mer rett ned igjennom pedalen.

En vanlig feil, spesielt når man er sliten, er å legge overkroppen langt ned mot styret. Dette fører til både dårligere tråkk samtidig som tyngdefordelingen på sykkelen ikke blir like god.

Hold blikket godt frem og opp i bakken. Når du sykler på teknisk underlag, kan du lettere se deg ut linjen som er best å sykle.

Bilde 5:

Nedoverbakke
Mange bruker timevis med trening i motbakke, men taper alt nedover igjen. Riktig teknikk utfor vil hjelpe deg både tryggere og kjappere til mål. En vanlig feil blant mosjonister er å være for passive og legge kroppen bakpå og ned mot setet med ganske strake armer frem til styret som illustrasjonen til Lars viser på bildet over. Da har du allerede tatt ut muligheten du har for å dempe eventuelle hindringer.

På bildetviser Torjus en bedre posisjon. Han står i en naturlig og avslappet posisjon rett over sykkelen selv om det er brattere på bildet enn det ser ut som. Blikket er rettet fremover og føttene hans er vannrette. Om du vil ha en ekstra trygghet kan du ha hælene litt lavere enn pedalene for lettere å stå imot om det skulle komme en hindring.

På bildet viser Lars utforstillingen forfra. Blikket er rettet fremover. Her kan vi se at det er kun en finger på bremsene som gjelder, samtidig som han har en lett bøy i albuene klare til å dempe støt. Med moderne bremser får man nok bremsekraft med en finger slik at man har et tryggere grep rundt styret med gjenværende fingre kontra to fingre på bremsen.

Mange er for stive i skuldre og armer og demper ikke støt godt nok. Slapp derfor av i armer og skuldre og la de «sluke» terrenget. Hold også løst nok på styret til at sykkelen kan bevege seg fritt over ujevnheter i underlaget uten at det rister i armene dine. Jeg ser også at mange mosjonister sykler med for mye luft i dekkene. Velg dekk med stort volum og ikke ha i mer luft enn at dekkene kan «sluke» ujevnhetene i underlaget.

load articles
Webkamera
Webkamera