Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Lina Aarrestad Lia Foto: Redcord 25.11.2016 09:22 - oppdatert 25.11.2016 09:51

Tren innside lår

Trening i ustabile slynger utfordrer muskelsamspillet. Her er en øvelse for langrennsløpere for å styrke innside lår.

I all prestasjon er det viktig med god timing, noe som innebærer at riktig muskel brukes til rett tid og med riktig kraft. For langrennsløpere er det spesielt viktig at en holder riktig stilling i bekken, hofte, kne og ankel (alignment). Overføring av kraften fra overkroppen gjennom sterk kjernemuskulaturen er vesentlig for videre kraft ned i beina. Mer gunstig arbeidsøkonomi vil gi deg økt konsentrasjon om farten fremover.

Prøv denne øvelsen!

Innside lår
Sideliggende på albuen med øverste beinet i bred slynge. Slynge ca 40 cm over bakken. Press øverste beinet ned i slyngen slik at bekkenet løftes, og beina samles. Hold deg der oppe mens du bøyer og strekker det underste benet.

Se video av øvelsen her

Hva trenes: Innside lår og side av mage.
Tyngre: Slyngen lenger ut mot ankel.

 

load articles
Webkamera
Webkamera