shadow shadow
Ukens birkebeiner: Stian Ekornhol

- Flere burde prøve og gå birken, spesielt på ski. Nesten alle kan klare det, men det handler om viljestyrke.

Stian Ekornhol
Alder: 37 år
Bosted: Hamar
Klubb: Nortura

Hvilke Birkenarrangement er du påmeldt til i 2018? – Jeg er påmeldt til trippelen i 2018
Har du deltatt tidligere? – Jeg har 4 renn, 2 ritt og 2 løp og har tatt trippelen to ganger.
Hvorfor Birken? Jeg er nok en av de som angrer litt hver gang. Men jeg angrer aldri mer enn at jeg melder meg på gang etter gang.
Birkebeinerrennet for første gang begynte som et veddemål etter mange år uten trening. 20 sigaretter om dagen så var formen på bunn. Jeg og en kollega fullførte rennet på ca. 8 timer og 38 minutter. En veldig lang arbeidsdag!! Den gangen var det noe som var helt på grensen av hva vi kunne gjennomføre. Vi lånte ski helga før og trente til sammen ca. 3 - 4 mil før rennet. Men vi vant veddemålet. Det å utsette seg for noe som er langt over komfortsona trigget til gjentakelse. Etter det begynte jeg å trene og holde meg litt i form. Birkenarrangementene er hovedmålet for året, og er det som skaper motivasjon for å holde seg i form. Det samt å forbedre tidene fra år til år, og kjenne på den følelsen av å ta seg helt ut trigger og motiverer. I tillegg ble røyken stumpet, og treningsmål mot Birken hjelper på og ikke falle tilbake på gamle synder. Det hjelper også på at Birken arrangementene er for "alle". Her går, sykler eller løper man med mennesker som er i samme situasjon/form som enn selv, samt at stemningen ute i terrenget alltid er god.

Hvor mye og hva trener du? - Jeg prøver og trene minst to ganger i uka, men når høsten kommer blir det mest vandring i skog og fjell på jakt. Ser på meg selv som en mosjonist, og er ganske enspora i treningen. Ski på vinteren, løp frem til løpet og sykkel frem til rittet, så blir det å vente på snøen igjen.

Har du et tips til andre? Flere burde prøve og gå birken, kanskje spesielt på ski. Nesten alle kan klare det, men det handler om viljestyrke. Viljen til å gå i kjelleren, kjenne på smerten og takle opp og nedturene gjennom rennet. Får man prøvd og fullført en gang vet man hva det er og følelsen etterpå er helt fantastisk. Da er det lettere og forberede seg litt, sette mål og bli i bedre form til neste år. Etter rennet får man en pins, og det er "merke" godt nok for meg, da det ser ut til å være langt frem til merketid for mosjonister som meg. Her er det å delta og fullføre som gjelder!!