Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Lina Aarrestad Lia Foto: Redcord 25.10.2016 08:42 - oppdatert 25.10.2016 09:35 Tren triceps i slynger

For deg som langrennsløper vil det å trene kjernemuskulatur bidra til å bedre teknikk og forebygge skader.

Nå er tiden inne for å sette i gang slik at du har grunnlaget på plass når snøen kommer. I ukene fremover gir vi deg totalt seks ulike øvelser. De vil komme godt med i Birkebeinerrennet 2017 og gi deg mer kraft i sporet.

Kontroll på korsryggen er viktig i alle øvelsene. Aktivering av magemuskulaturen før bevegelsen starter er vesentlig. Ta utgangspunkt i å utføre 5 repetisjoner, 3 serier på hver øvelse.

Vanskelighetsgrad på øvelsene kan lett tilpasses. Juster deg frem ved å regulere slyngehøyde, slyngeplassering og hvor du står i forhold til opphenget. Finn det nivået hvor du mestrer øvelsen med riktig utførelse, da du får maksimalt utbytte av treningen.

Henvend deg til en fagkyndig dersom du ikke får øvelsen til, eller får plager.

Tricepspress

Se video av øvelsen her

Stå under opphengspunktet med hender i slyngene. Aktiver magen for å kontrollere korsryggen. Hold armer strake foran kroppen. Len deg fremover med strak kropp ved å bøye i albuer, returner til utgangsstilling ved å strekke ut albuer.

Hva trenes: Bakside overarm, rygg og mage.

Tyngre: Flytte deg lenger bakover.

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera