Nyheter

Birken for første gang

Hør Marits tips og tanker om hvordan du skal få en god Birkenopplevelse i mars 2022.

Vi gir deg tipsene du trenger for turen fra Rena til Lillehammer

Tekst: Barbro Sætha

Vi vil hver måned frem til Birkebeinerrennet 2022 gi deg alle tipsene du trenger. De skal sikre deg en best mulig opplevelse fra Rena til Lillehammer om det er til Birkebeinerrennet, TurBirken eller SkøyteBirken. Nøkkelen ligger i gode forberedelser, derfor gir vi deg de viktigste punktene du bør tenke gjennom. Vi vil i kommende artikler gå nærmere inn på hvert punkt. 

Mål og kontinuitet
Målet du setter deg vil danne rammene for det du gjør i forkant av rennet. Målet skal motivere deg og basere seg på ditt utgangspunkt uten sammenligning med andre.
Uansett hva det er, vil det å ha kontinuitet i treningen være viktig fremover.
Litt trening er bedre enn ingenting og litt trening hver uke frem til mars vil gjøre deg i bedre form. Her kan du følge treningsprogrammene vi har satt opp til deg og delta på ukentlig liveøkter med SkiX. 

Utstyr
Du trenger ikke det beste eller mange par ski, men det er lurt å vite at du har det nødvendige av utstyr før vinteren kommer og bli kjent med utstyret du skal bruke. Hvis du ikke skal gå med felleski i vinter kan det være lurt å investere i en liten smørekoffert med utstyret du trenger til treningene i vinter. Denne kan inneholde noe smøring, en kork, rens (basecleaner som tar bort voks), fiberlene. Prepping av ski kan være greit å sette bort til de som kan det dersom du ikke vil lære deg det. 

Større mestring med skiteknikk
Det er mer motiverende å gå på ski dersom du har noen tekniske oppgaver å øve på underveis. Du vil også få en mye bedre skiopplevelse. Tipset er derfor å lære grunnleggende skiteknikk og øve på dette gjennom vinteren (følg med i SkiX-banken via "min side")

Øve på distansen
SkiX gir deg full treningsplan frem mot rennet. Bygg deg opp gradvis med noen lengre turer og øv deg på distansen du skal gå. Kanskje du til og med rekker å gå gjennom løypa før mars.

Ernæring før og underveis
54 km er langt og krever påfyll av bensin underveis. Saft, sportsdrikk, barer, sjokolade, banan eller nøtter. Alternativene er mange, men er du ikke vant med å innta næring under fysiske anstrengelser, så vil det være lurt å øve på dette når du trener. 

Alle trenings- og teknikkvideoer samt liveøkter får du tilgang til via min side når du er påmeldt.

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen