Nyheter

Drikk før du blir tørst

BTB2

Vår partner Maxim gir sine tips om hva du bør spise og drikke før og under Birkebeinerløpet.

Tekst og foto: Maxim

Dagen før løpet er det viktig å fylle opp glykogenlagrene i musklene. Fokuser på å innta karbohydratrik mat, som for eksempel pasta, poteter, ris, brød etc. Og reduser inntak av mat rik på fiber og fett. Mye fiber dagen før et stort løp eller ritt vil være ugunstig, siden mye av fibret vil være med deg, i tarmen. Velg også mat magen din er kjent med fra før. Det er også viktig å hydrere godt, velg gjerne drikke med elektrolytter, for eksempel Maxim Total Hydration.

Mat og drikke i timene før start
Frokost med et lysere brød med syltetøy eller sirup, lett havregrøt med bær eller annet godt som er lett å spise og fordøye er lurt å innta 2-4 timer før start. Fokuser også på å drikke godt, gjerne juice eller melk.

En time før start er ofte både appetitt redusert og fokus andre steder enn på matinntaket. Da kan mat som frister, med raske karbohydrater, være lurt å ha lett tilgjengelig. For eksempel energibarer, banan eller tørket frukt.

Maxim Energibarer inneholder mye karbohydrater på lite volum. De er enkle å ha tilgjengelig i timen før start og er lette for kroppen å fordøye raskt. Om man sliter med appetitt før start, er det også fint å spise noe som er godt og enkelt.

15 min før start inntar tar du en energi gel eller tørket frukt og ca. ett glass vann. Dette fordi det tar 15-20 min før karbohydratet du inntar er tilgengelig som energi til muskelen, og du vil derfor starte med best mulig utgangspunkt.

Underveis
Ca. 20 minutter ut i løpet er det lurt å fylle opp med mer karbohydrater fra for eksempel gel eller sportsdrikke. Dette for å ikke gå tom og holde energien oppe hele løpet. Fortsett med å innta karbohydrater hvert 20 minutt til løpet er ferdig.

MAXIM Gel
Maxim Gel inneholder enkle karbohydrater, som glukose og fruktose, som er de sukkertypene som blir anbefalt for alle utøvere og mosjonister for å gi mest og raskest mulig energi til musklene. 2:1 ratio med glukose: fruktose gir deg muligheten til å innta så mye som 90 g karbohydrater per time, som gir musklene den beste forutsetning for å yte maks. Selv om man ikke inntar så mye som 90 g karbohydrater, både på grunn av at man er en rask løper som kommer i mål på under 2 timer og ikke har det behovet, eller om man ikke har en mage som er vant til å innta sportsernæring under fysisk aktivitet, så vil dette forholdet redusere risikoen for mageproblemer underveis.

Maxim lanserer nå en ny gel drikk med smak av bringebær, som inneholder koffein. Koffein reduserer oppfattelsen av hvor kjipt man har det under rittet/løpet, og øker både ytelse og prestasjon. Dettean være veldig kjærkomment for flere mot slutten av løpet.

Drikk før du blir tørst!
Vær og temperatur har innvirkning på væskebehovet. Å være best mulig hydrert gjennom hele løpeturen er viktig, og vil bidra til at man føler seg vel og kan yte sitt beste. Studier har vist at løpere som mister så lite som 2 % av kroppsvekten gjennom svette får et dropp i blodvolum. Dette kan medvirke til muskelkramper, trøtthet og svimmelhet.

Det er svært store individuelle forskjeller på hvor mye man svetter, og dermed hvor stort tap man har av mineraler.

Kroppen regulerer tørste dårlig under hard fysisk aktivitet, derfor er det ofte allerede en pågående dehydrering om man opplever tørste. Drikker du før du blir tørst, så holder man blodvolumet mer stabilt, men dette er også noe som er smart å trene på før selve løpet. Både det å øve på å drikke når man løper, og i tillegg gjøre magen vant til inntak av drikke under fysisk aktivitet.

Mange kommer til å ta seg ut helt ut på årets Birken – og da er det spesielt viktig å få i seg nok drikke og næring underveis. Huskeregelen er: Drikk før du blir tørst!

Vårt råd er å innta sportsdrikke på alle stasjoner. Sportsdrikke inneholder viktige salter som opprettholder væskebalansen i kroppen slik at du kan løpe fortere og holde ut lengre. Vi har selvfølgelig med oss masse Maxim sportsdrikke til Sport1 sin salgsmesse, og håper du følger rådet samt ønsker deg lykke til!

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen