Nyheter

Gravel, cyclocross, grusracer, allroad ... kjært barn har mange navn

Lars Blesvik - Birken foto Ingeborg Scheve

Gravel-entusiasten: – Birken er som skapt for tynne hjul og bukkestyre

Stadig flere lar seg friste av å sykle Birkebeinerrittet med bukkestyre men hvorfor, hva kreves og hva bør man tenke på? 

21.02.2023 Tekst og foto: Ingeborg Scheve, sak oppdatert 05.05.2023

Gravel, cyclocross, grusracer, allroad ... kjært barn har mange navn. Birkebeinerrittet åpnet for å sykle med bukkestyre i 2018, og stadig flere lar seg friste av å sykle de 86 kilometerne fra Rena til Lillehammer på grusracer. 

Lars Blesvik fra Holmenkollen CK har deltatt i Birkebeinerrittets allroad-klasse helt siden den første utgaven i 2018, Han kan ikke tenke seg noen bedre måte å oppleve Birken på: Løypa er som skapt for grusracer, sier gravel-entusiasten. 

Birken tok en prat med Blesvik om nettopp det, samt hvordan han forbereder seg og hva man må tenkte på hvis man skal sykle Birkebeinerrittet med bukkestyre. 

Hvem er GravelBirken for? 
– Først og fremst må jeg vel si at alle i Birkebeinerrittet egentlig sykler et grusritt, vi med bukkehorn er bare litt mer bevisst på det.  

Blesvik legger til at han opplever stemningen i grusklassen som ekstra trivelig. 

– I det formatet gravel-klassen, eller allroad-klassen som den formelt heter, har hatt til nå, har det vært en versjon av Birken med litt lavere skuldre.

Hva er fordelen med å sykle Birken på grusracer? 
– Om man bare løfter blikket litt, så er jo turen og livet langs løypa helt fantastisk! Birken er et fantastisk arrangert ritt, av en kvalitet vi bare kan drømme om på landeveien. Hyttefolket som heier langs veien er helt fantastiske! Det gjelder jo for alle som sykler Birken. Men det finnes noen klare fordeler med grusracer slik jeg ser det, sier Blesvik, og utdyper: 

– På engelsk har de et uttrykk som beskriver fordelene godt: «underbiking». Det handler om å sykle med en spinkleresykkel enn det ruta kanskje forlanger, for å få fordeler i lett terreng. Birken er ett av de beste eksemplene jeg ser på det.

Blesvik forklarer at de ulike partiene av løypa i Birkebeinerrittet stiller svært forskjellige krav til utstyret: Skal du ha en sykkel som er optimal for å takle terrengpartiet i Djuposet og utforkjøringen i Ballettbakken, er en fulldemper med tjukke dekk og bredt styre helt klart å foretrekke. Men optimaliserer du for grusstrekkene, så er det smale dekk, lette hjul og aero-posisjon som gjelder. 

– Og velger du det siste, så blir de tekniske partiene bare mer interessante. Med tynne hjul og uten demping kan du ikke la sykkelen løse problemet, du må selv lese sporet foran deg og planlegge litt grundigere for å unngå hull og steiner eller havne i sporvalg som sykkelen ikke tåler. Det tenner meg. Dessuten hater jeg å skru justere dempere, sier Blesvik.

Hva må du tenke på når du sykler på grusracer sammenliknet med terrengsykkel? 
– Som nevnt må man være mer bevisst sporvalg med grusracer, samt at utstyret gjør at ting blir litt annerledes. Men man bør også være klar over at nivåspriket i startfeltet i allround-klassen er mye større enn i de ordinære puljene. Noen i gravel-gruppa sykler på mindre enn tre timer, mens andre tar det som rolig langtur. 

For egen del prøver Blesvik å legge en plan for hvordan han skal disponere kreftene slik at han får utnyttet egne styrker og treningsgrunnlag best mulig gjennom hele det 86 kilometer lange rittet. 

– Min erfaring er at jeg mellom Djuposet og Birkebeinerstadion aldri har kunnet ligge bak i et felt og nyte litt draft, fordi gruppene foran oss er en del tregere enn meg. Så jeg ligger enten for meg selv, sammen med andre fra Gravelbirken, eller forrest i en pulje med terrengsyklister. Men det er helt greit. Jeg hadde også en litt mer progressiv plan i fjor enn tidligere år, men kjørte likevel ganske kontrollert til Rosinbakken for å unngå kramper opp den.

Hvordan trener du på grussykling? 
– Jeg er helårssyklist. Jeg sykler mye og jeg fokuserer på sykling. Jeg har ikke tid, eller råd til å være dårligere i flere idretter, så jeg forsøker å være middelmådig i en. Jeg sykler rundt 10 000 kilometer i året, og omtrent 1500 av dem på is, og jeg har alltid som mål å ha det gøy på sykkelen, sier Lars Blesvik avslutningsvis. 

--

FAKTA: Birkebeinerrittet 2023
Hvem:
 Kvinner og menn fra 17 år og eldre
Hva: Sykkelritt på 84 km
Hvor: Rena til Lillehammer
Når: 26. august, 2023

Birkebeinerrittet har egen Gravel/All-road klasse, en for menn og en for kvinner. Skal du sykle med bukkehornstyre, melder du deg på i denne klassen.

Arrangement for barn og ungdom:
- UngdomsBirken Sykkel: 16 km fra Birkebeineren skistadion til Håkons Hall, for       gutter og jenter 12 til 16 år
- BarneBirken Sykkel: Rena og Lillehammer fredag 25. august. Flere distanser, for gutter og jenter til og med 11 år.  

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen