Nyheter

Treningsprogram mot Birkebeinerrennet 2022

Birken 2018 DBb43

Programmene er delt inn i tre nivåer, og fra og med uke 38 finner du de på Min Side.

Tiden er inn for å sette ditt treningsmål for 2022. Skal du gå Birken for første gang og ønsker veiledning mot målet. Eller ønsker du å forbedre dine prestasjoner fra tidligere år? Gjennom vårt samarbeid med SkiX får du blant annet live trenings- og teknikkøkter samt treningsprogram.

Vi har nå utviklet treningsprogram som skal passe alle nivåer. I tillegg er det tilpasset slik at du kan velge opplegg ut ifra hvor mange ganger i uken du har anledning til å trene.

Vi har også utarbeidet to ulike tilbud i programmet:

  1. Program hvor du selv kan designe ditt eget opplegg med vår guiding og,
  2. Program der vi har designet et detaljert program for deg.

For å sikre at du får den beste treningen frem mot rennet har vi satt sammen tre ulike treningsprogram ut ifra hvilket nivå du er på.

NYBEGYNNER
Er programmet for deg som har lite erfaring med langrenn og trening, men som ønsker å gjøre en god jobb frem mot rennet.
Her vil du finne program som er tilpasset 2-4 økter i uka, alt ettersom hvor mye du ønsker å trener. Dagene for gjennomføring bestemmer du selv.
Vi har satt opp økter i ulike kategorier og du har mulighet til å designe ditt eget opplegg. Dersom du ikke ønsker dette har vi også satt sammen et eksempel ark som du fint kan følge.

VIDEREKOMMENDE
Er programmet for deg som prøver deg på merke i Birken, og har god erfaring med trening generelt. For viderekommende har vi satt opp 2-6 økter i uka, dagene bestemmer du selv.

Du finner mange gode eksempel-økter som du kan lime inn og designe din egen treningsplan.  Dersom du ønsker et ferdig eksempel, finner du det i “eksempel arket”.

EKSPERT
Er for deg som befinner deg i kategorien “ekspert”. For deg har vi satt opp rammeprogram for hvor mange ganger i uka du kan trene (fra 3-7). Du kan tilpasse og sette opp ditt eget opplegg ved bruk av øktene vi har satt opp eller du kan følge eksempel ukene som vi har satt opp for deg.

Uansett hvilket nivå du er på er det viktig å påpeke at du ikke trenger å følge dette slavisk. Evnen til å ta egne valg i treningen vil gjøre deg til en enda råere Birkebeiner, men vi hjelper deg til å stake ut riktig kurs.

Alle som er påmeldt til Birkebeinerrennet, SkøyteBirken, TurBirken eller StafettBirken får tilgang til treningsprogrammene og øktene som ligger i samarbeidet med SkiX.

Treninger og aktiviteter i september:

  • 15. september kl. 17.00 (Endring): Live styrketrening med Sondre Sundby og Erik Lippestad: Sondre og Erik guider deg gjennom en styrkeøkt med fokus på kjernemuskulaturen, som er viktig for langrennsløpere. Du trenger ikke utstyr for å være med på økten, og den er designet slik at alle kan delta.
  • 20. september kl. 18.00: Live styrketrening med Martin Johnsrud Sundby og Sondre Sundby. Under denne økten skal Martin og Sondre ta dere gjennom en fullkommen treningsøkt hvor dere trener hele kroppen. De skal coache dere og trene sammen med dere. Økten passer alle nivåer og man trenger ikke utstyr.
  • 22. september kl. 19.00: Live coaching med Martin Johnsrud Sundby og Sondre Sundby: Her skal Martin og Sondre dele rikt av sin kunnskap og sine erfaringer når det kommer til basistrening, bevisstgjøring og koordinasjonsøvelser (eller teknisk trening som Martin kaller det) som kan gjøre deg til en bedre skiløper. Dette er trening som har vært med på å gjøre Martin til en av verdens råeste skiløpere når det kommer til teknikk og arbeidsøkonomi. Martin beskriver denne treningen som en av de viktigste elementene i styrketreningen sin for å få brukt styrken sin i skisporet, og mener at dette er noe av det viktigste fokusområdet til en mosjonist. Dette er trening man kan gjøre helt uten utstyr, så alt du trenger er litt gulvplass. Treningen passer også for alle nivåer.
  • 24. september kl. 18.00: Live coaching med Marit Bjørgen og Sondre Sundby. Slyngetrening. Under denne økten skal Sondre Sundby og Marit Bjørgen lære deg hvordan du kan benytte slynger i styrketreningen for å bli sterkere og en bedre skiløper. Målet for denne økten er at du skal lære deg en rekke øvelser du selv kan benytte i treningen din frem mot sesongen. Instruksjonsvideoen kan du ta med deg på studio for å prøve selv.
  • 29. september kl. 18.00: Live teknikktrening med Ragnar Bragvin Andresen og Sondre Sundby. Under denne økten skal to av Norges råeste teknikktrenere gå gjennom viktige punkter når det kommer til teknikk i flatt terreng. Det blir en av historiens første interaktive teknikkpresentasjoner på rulleskimølle. Ta med notatboken for etter denne økten skal du vite akkurat hva du skal fokusere på neste gang du går på rulleski eller ski.

 

Kopier URL
Koblingen er kopiert til utklippstavlen
Del på facebook
Til toppen