UltraBirken sykkel

Norges tøffeste ritt?
Påmelding til UltraBirken sykkel 2021 åpner våren 2021.
Velkommen til UltraBirken sykkel som arrangeres for 11. gang 28. august i 2021. Her blir det stisykling i vakker natur!
Traseen lanseres mandag i rittuka. Løypa er ca 100 km med en forventet vinnertid på ca 4.45 t. Løypa går på kjerreveger, stier og grusveger med start på Pellestova og mål ved Håkons Hall, Lillehammer.
Alle deltakere må bære sekk med angitt innhold og alle som er 17 år pr. 31.12.21 kan delta. Vi anbefaler å bruke klær med sterke farger som synes godt i terrenget.
Antall deltakere er begrenset til 600 startende.
Annonse
UltraBirken sykkel 100 km
-
Løype
Årets UltraBirken- det beste av det beste
Jubileumstraseen er en slags ”greatest hits” fra UltraBirkens suksessrike historie. Årets løype vil være noe kortere enn tidligere - ca 100 km med en forventet vinnertid på ca 4.45 t.Sperretid på Storåsen er 18.00. Stifinner Bjørn Ballangrud anslår fordelingen i terrengen med : 58% sti, 41,8% grus og 2 promille asfalt
-
Drikke- og matstasjoner
Sted Km fra start Servering Start Pellestova Påfylling av Maxim sportsdrikk og vann Nevelåsen 22 Maxim sportsdrikk, vann, banan, lefse og påfylling av vannflasker Sjøsæterkrysset 40/50 Maxim sportsdrikk, vann, banan, brødskive med pålegg, lefse og påfylling av vannflasker Snultra 62 Maxim sportsdrikk, vann, bananer, lefse, Birkebeinerskinke, brødskive med pålegg og påfylling av vannflasker Elgåsen 70 Maxim sportsdrikk, vann, banan, lefse og påfylling av vannflasker Mesnasaga 89 Maxim sportsdrikk, vann og påfylling av vannflasker Mål 100 Maxim sportsdrikk, vann, Vørterøl og pølser fra Gilde Påfylling av vann på egne flasker skjer på siste bord i rekken (selvbetjening).
Vær en miljøvenn; benytt søppelstativene ved matstasjonene og droppsonene!
-
Starttider, klasser og seeding
UltraBirken sykkel har seedet puljestart og dynamisk seeding.
Foreløpig seedingritt til UltraBirken sykkel 2021- UltraBirken sykkel 2018 og 2019.
- Å i Heiane 75 km, 09.05.20
- Terrengsykkelrittet 2 runder, 23.05.20 - Avlyst
- Furusjøen Rund Pathfinder, 11.07.20
- Offroad Finnmark 150,300 og 700 km. 25.07-01.08.20
- Offroad Valdres 85 og 150 km, 08.08.20
I tillegg gjelder også seedingrittene for Birkebeinerrittet 2021. Se oversikt over foreløpige seedingritt for Birkebeinerrittet 2021.
Det er foreløpig satt opp 7 seedede puljer i UltraBirken 2020
Menn kvalifisert til eliteklasse gruppe A i Birkebeinerrittet starter i pulje 1. Øvrige menn seedes på tid.
Kvinner kvalifisert til eliteklasse gruppe A i Birkebeinerrittet starter i pulje 3. Øvrige kvinner seedes på tid.
Endelig tildelt startfelt/gruppe vises på startkort og på startnummeret ca. 1-2 uker før rittet.
Foreløpige starttider- kl. 08.30: Pulje 1 - startskudd
- kl. 08.40: Pulje 2 - mattestart
- kl. 08.50: Pulje 3 - mattestart menn, startskudd kvinner
- kl. 09.00: Pulje 4 - mattestart
- kl. 09.10: Pulje 5 - mattestart
- kl. 09.20: Pulje 6 - mattestart
- kl. 09.30: Pulje 7 - mattestart
Pulje 1 for menn, samt kvinner i pulje 3 starter på startskudd mens resterende puljer har mattestart.
Ved mattestart begynner tiden å løpe når du passerer matta.
Det betyr: ikke stress med å komme ut fra start, da blir det bedre flyt og du har god tid til neste start som er om 10 min.Klasser
Det er 10-års klasseinndeling i UltraBirken sykkel både for kvinner og menn.
K/M 17-19, 20-29, 30-39, 40-49, 50-59, 60-69, 70-79
Starte i samme pulje ?
Hvis flere ønsker å starte sammen kan vi tilby felles start i puljen til den deltakeren med dårligst seeding. Send epost til seeding@birkebeiner.no med navn og Birken ID på de som ønsker å starte sammen.
Alder regnes pr 31.12.21. -
Buss og parkering
Buss til start
Det går buss kl. 07.00 fra rundkjøring mellom Kristin- og Håkons Hall til start ved Pellestova. Bussbillett koster kr. 50,- og må bestilles på forhånd via Min SideDet er begrensede parkeringsmuligheter ved start, vi oppfordrer alle til å ta buss fra Håkons Hall til start.
Transport av sykler
Sykler transporteres på egne lastebiler som kjører sammen med bussen til start.
Transport av sykler skjer på eget ansvar.Returbuss fra Håkons Hall til Pellestova: kl 19.00
Parkering
Det er parkering i området nordøst for Håkons Hall og på Randgaardsjordet. Følg skilting og anvisning fra vakter. Parkeringsbillett koster kr 75,- og kjøpes på web i forkant i august eller ved ankomst.- Kjøp parkeringsbillett
- Du kan også betale parkering via Vipps - vippsnummer 14453
-
Regler innhold i sekk
Spesielle regler til innhold i sekk for UltraBirken sykkel
Alle deltakere må bære sekk under hele rittet. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at deltakerne bringer med seg følgende ekstra utstyr på turen:- Vind-/regntett jakke med lange ermer
- Vind-/regntett bukse med lange bein
- Votter/hansker med lange fingre
- Hodebekledning (lue/buff)
- Langt undertøy (trøye og bukse)
- Tørre sokker
- Mat
- Verktøy
- Slange(r)
- Pumpe
- Lappesaker og noen reservedeler
- Førstehjelpsutstyr (minimum enkeltmannspakke)
- Mobiltelefon
Deltakere som mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert.
Det anbefales å bruke klær med sterke farger som synes godt i terrenget. Dette i tilfelle ulykker.
Det er ikke krav til vekt på sekken.
Se også øvrige rittregler -
Premiering
- Alle som fullfører får deltakerpin, mellomtidsdiplom og T-skjorter. Deltakerpin deles ut ved målgang. Mellomtidsdiplom og T-skjorte deles ut i Håkons Hall.
- Tiddiplom viser mellomtider, sluttid og gjennomsnittshastighet
- De tre beste i hver klasse mottar premie fra scenen i Håkons Hall
- Premier og diplomer ettersendes ikke
-
Bagasje
Bagasjeinnlevering
Bagasjetransport / oppbevaring er inkludert i startkontingenten.
Bagasje innleveres enten ved start eller ved Håkons Hall.Bagasjeutlevering
Bagasjen utleveres etter målgang fra bagasjeutlevering nord for Kristins Hall.Bagasjehåndtering
Ved dårlig vær deles det ut plastsekk til bagasjen ved startnummerutdelingen. Vi anbefaler deg å benytte plastsekken, da unngår du våt bagasje.Merkelapper for bagasje blir utlevert i startnummerposen. Deltakerne er selv ansvarlig for merking og innlevering av bagasje.
- Bagasjetransport er inkludert i startkontingenten.
- All transport av bagasje skjer på eget ansvar.
-
Sperretider/brutte løpere
Sperretider
Det er sperretid på Storåsen kl 18.00Sanitet/alarmnummer/brutte
- Alarmtelefon 91 10 87 07
- Brutte løpere 90 55 90 03
Brutte ryttere
Ryttere som bryter MÅ ringe eller sende sms til telefonnummer 90 55 90 03. Dette er viktig slik at det ikke settes i gang søk etter ryttere som ikke kommer i mål og heller ikke har meldt fra at de har brutt. For bistand kontakt MC-patrulje, "brutte deltakertransport", matstasjon eller annet vaktmannskap.Det anbefales at rytterne selv tar seg frem til nærmeste matstasjon/servicestasjon for raskest mulig transport til mål.
Det kommer mannskaper som fungerer som løypesop etter siste løper. Har du store problemer og/eller har skadet deg så du ikke kommer deg videre er det viktig at du melder fra til alarmnummer 91 10 87 07. Har du ikke mobildekning må du holde deg i umiddelbar nærhet til løypa slik at du kan gjøre deg til kjenne når løypesopmannskapene passerer. Dette er ekstra viktig om du står fast på terrengpartiene.
Arrangør tar ansvar for sykler for deltakere som transporteres til sykehus. Sykler
merkes med gul lapp og kan hentes ved bagasjeutleveringen i mål. Disse syklene
leveres bare ut til personer som kan legitimere seg. Bagasjeutleveringen stenger kl. 20.30 lørdagUavhentede sykler utleveres i Håkons Hall frem til kl. 21.00 lørdag og søndag kl. 10.00 – 15.00
Dette må du vite god tid i forveien
-
Frister
Foreløpig informasjon 2021
13. august- Endre hentested av startnummer hvis du allerede er påmeldt
- Ønske om å starte sammen med andre deltagere i useedede puljer i Birkebeinerrittet
13.august
- Påmeldingsfrist UngdomsBirken sykkel for å få mulighet til kvalifisering til pulje 1
24. august
- Registrere helårslisens
- Frist for å velge Lillehammer som hentested for Birkebeinerrittet ved påmelding/omregistrering
- forhåndsbestilling av madrassovernatting Rena til kr 399,- stenges.
Etterbestilling foretas ved oppmøte i Åmot kulturhus fredag 28.august. Pris ved etterbestilling: kr 600,-
26. august
- Endre startpulje til HalvBirken sykkel
27. august
- Påmelding og omregistrering (før kl. 21.00)
- Bussbestilling (før kl. 20.00)
Merk:
- Det er ingen etteranmelding eller omregistrering på selve rittdagen
- Melder du deg på Birkebeinerrittet etter 24. august, må du hente ditt startnummer på Rena.
-
Reise, spise og bo
Birkebeinerrittet
Start: Rena og Mål: Håkons Hall, Lillehammer
Med start og mål på to forskjellige steder kan logistikken by på utfordringer. Det er mange måter å løse dette på. Her finner du de vanligste alternativene:Fram og tilbake samme dag
- Buss til Rena lørdag morgen
- Hent startnummeret i Rena sentrum, 200 m fra startstreken
- Returbuss eller tog hjem etter målgang
Bo / parkere på Hamar og spar 2 timer reisetid
- Parker bilen gratis på Vikingskipet, Hamar
- Ta buss til Rena
- Hent startnummeret i Rena sentrum, 200 m fra startstreken
- Returbuss tilbake til Hamar fra Lillehammer etter målgang
Privatbil til Rena
- Parker bilen i Rena sentrum
- Hent startnummer i sentrum, 200 m fra startstreken
- Ta buss fra Lillehammer til Rena etter målgang lørdag for å hente bilen.
Bo på Lillehammer
- Privatbil, buss eller tog til Lillehammer fredag
- Hente startnummer i Håkons Hall fredag
- Buss fra Lillehammer til Rena
- Privatbil, buss eller tog hjem fra Lillehammer
- Evt. overnatte på Lillehammer til søndag og ta privatbil eller tog hjem
- Se overnattingmuligheter i Lillehammer
Bo på Rena
- Birken tilbyr madrassovernatting Rena
- Ta buss, tog eller privatbil til Rena dagen før arrangement
- Hent startnummeret i Rena sentrum
- Ta buss eller tog tilbake til Rena (dersom man må hente bil) etter målgang
- Evt. overnatte på Lillehammer til søndag og ta tog hjem
- Se overnattingsmuligheter på Rena og i omegn
Bagasjetransport fra Rena til Lillehammer er inkludert i startkontingenten. Sykkeltransport er inkludert i bussbilletten.
-
Buss
Det er buss for deltakere og transport av sykler fra Lillehammer og Oslo til Rena.
Foreløpig informasjon 2021
Forhåndsbestilling
Du må forhåndsbestille plass på Min Side. Bestillingen er bindende og kan gjøres f.o.m tirsdag 7. august. Siste frist for bestilling kl. 20.00 dagen før du skal reise.
Transport av sykler er inkludert ved bestilling av buss
Sykler transporteres på egne lastebiler som kjører sammen med bussen.Transport av sykler skjer på eget ansvar. Sykler stables inntil hverandre. Er du engstelig for å få "små" riper o.l. bør sykkelen emballeres.Hamar - Rena - Lillehammer - Hamar
Vi oppfordrer alle til å parkere bilen gratis på Vikingskipet, Hamar og ta buss til
Rena. Etter rittet går det buss fra Lillehammer via Hamar til Rena. Du sparer 2 timer kjøretid ved å parkere på Hamar. -
Rittregler
Rittet arrangeres i henhold til UCI's MTB reglement, NCF's lover og regler, samt Birkens eget rittreglement. I tillegg er det egne regler for eliteklassene og UltraBirken sykkel.
Trafikkregler og skiltanvisninger må følges. Følgebil eller andre kjøretøy er ikke tillatt. Deler av løypa vil bli stengt for motorferdsel.
- Det er ikke tillatt å starte i en annen person sitt navn eller i en tidligere startpulje enn den du er tildelt.
- Alle deltakere plikter å stanse og yte bistand ved ulykke. Det vil kunne gis fratrekk i tid ved bistand i forbindelse med skader, der hvor forholdet kan dokumenteres opp mot skadelogg eller lignende.
- All hjelp/langing må skje på høyre side av veien, langing/hjelp fra kjøretøy i fart er ikke tillatt.
- Deltakere kan benytte servicestasjonene og motta hjelp fra andre.
- Det ikke tillatt til å bruke øreplugger med musikk eller kommunikasjon på øret av sikkerhetsmessige årsaker.
Ryggsekk/bekledning
Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet. Merk: Egne sekkeregler for UltraBirken sykkel.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det et absolutt krav at sekken skal inneholde:- Jakke og bukse (heldekkende og vind-/vannavvisende). NB! Løse bein og ermer regnes ikke som bukse/jakke.
- Votter/hansker med lange fingre
- Hodebekledning (lue/buff)
- Mat
- Verktøy
- Slange(r) og pumpe/luftpatroner
Vi anbefaler også at du tar med tørt undertøy/sokker. Sjekk værmeldingen og tenk på din egen sikkerhet.
Sekken må bæres utenpå sykkeltrøye eller vind-/regnjakke. Den skal alltid være synlig og tilgjengelig.
Innhold/vekt av sekken kan bli kontrollert før start, underveis i rittet og ved målgang. Deltakere som mangler påkrevd innhold i sekken ved kontroll før start, får ikke starte før dette er bragt i orden.
For lett sekk eller manglende innhold vil medføre tillegg i tid eller diskvalifikasjon.
Ved dårlige værforhold hvor mye av utstyret i sekken er anvendt, vil vi utvise skjønn i forhold til vekt.
Det er utplassert vekter for egenkontroll ved sekretariatene fredag og lørdag.Merk: Det er krav til innhold i sekk for både deltager og ledsager i Tandem FH, men det er ikke krav til vekt eller fordeling mellom ledsager og utøver.
Utstyr
- CE-godkjent hjelm er påbudt
- Racerstyre/bukkehornstyre eller tempobøyler er ikke tillatt (Unntak: All-Road klassen) Det er heller ikke tillatt med noen form for modifiserte bukkehornstyrer.
- Alle sykler som brukes i rittet, skal kun ha framdrift ved menneskelig kraft (Unntak: El-sykkel klassen)
- Sykler med bukkehornstyre er kun tillatt i All-Road klassene i Birkebeinerrittet 86 km. Dekkene må være min 25 mm.
- EL-sykkel er kun tillatt i EL-sykkelklassen i Birkebeinerrittet og HalvBirken sykkel. Birken følger Statens Vegvesen sine retningslinjer for bruk av EL-sykler. Det er ingen ladeservice eller mulighet for å bytte batteri på våre service stasjoner.
Miljø
Det er nulltoleranse for forsøpling langs traseen. Ta med søppel til nærmeste matstasjon eller benytt droppsoner som er etablert flere steder langs løypa. Forsøpling langs traseen kan bli straffet med 15 minutter tillegg i tid.Ta hensyn til naturen, andre deltakere og tilskuere.
Deltakere som ikke følger rittreglene kan bli diskvalifisert eller få tillegg i tid.Protest
Dersom deltakere ønsker å protestere mot avgjørelser, gjelder følgende:- Protesten skal være skriftlig og leveres i sekretariatet i Håkons Hall sammen med ett gebyr på kr. 300,-.
- Mot forhold i rittet: Må leveres senest 15 minutter etter at siste deltaker har passert mål.
- Mot resultatlisten: må leveres senest 30 minutter etter at resultatlisten er offentliggjort.
-
Lisens
Alle som er 13-79 år må ha lisens for å delta i alle typer ritt. Dette gjelder også for utenlandske deltakere. Vi anbefaler å tegne egen ulykkesforsikring i tillegg. Deltakere som er 80 år og eldre i konkurranseåret, slipper å løse lisens.
Deltakere som er under 13 år som er medlem av lag tilsluttet NIF og NOK er forsikret gjennom idrettsforsikring for barn.
Engangslisens er ikke inkludert i startkontingenten. Dersom du ikke har helårslisens må du kjøpe engangslisens ved påmelding, via Min Side eller i sekretariatet når du henter startnummer.
Det er utøvers (foresattes) eget ansvar å ha løst lisens.
Har du aktiv/helårs-lisens?
Registrer din UCI ID på din Min Side.
Finn din UCI ID på listen fra NCF her
Priser 2019
Engangslisens 13-16 år kr. 50,-
Engangslisens 17-79 år kr. 220,-
Les mer om
Forsikringsvilkår lisens Norges Cykleforbund
Skade/ulykke
Dersom ulykke/skade inntreffer under rittet, sørg for å ta kontakt med rittets sanitetspersonell/lege. Dersom skaden blir en forsikringssak er det viktig at den er innrapportert.
Skader under arrangementene
Meld inn skade her
På rittdagen
-
Hva skjer når?
Foreløpig informasjon 2021
Torsdag 26.08
Lillehammer Håkons Hall
- 15.00-21.00 Sport 1 marked
Fredag 27.08
Rena Åmot kulturhus, Rena Torg- 10.00-22.00 Startnummerutdeling og påmelding
- 10.00-22.00 Sport 1 marked på Rena Torg
- Fra kl. 12.00 serverer Kafè sandbeck varme middagsretter
- 18.00-18.45 Start BarneBirken v/startslusen til Birkebeinerrittet (Påmelding og startnummerutdeling kl. 10.00- 16.00 i Åmot kulturhus og fra kl. 16.00 til 15 min før start i parken)
- 17.00-20.00 Birkenshow med samarbeidspartnere hver hele time på scene
- 19.15 og 20.15 Sykkelshow i Rena sentrum
Få Birkenstemningen i Rena sentrum med Birkenshow, sykkelshow, konkurranser og mattilbud fredag kveld.
Lillehammer Håkons Hall
- 10.00-22.00 Startnummerutdeling og påmelding
- 10.00-22.00 Sport 1 marked
- 10.00-22.00 Birken sykkelmesse
Lørdag 28.08
Rena- 06.30-14.30 Startnummerutdeling i Åmot kulturhus
- 06.30-14.30 Sport 1 marked på Rena Torg
- 08.00-15.30 Start Birkebeinerrittet i Tollef Kildesgate
- 09.30 Start kvinner elite
- 15.30 Start menn elite
Pellestova
- Fra kl. 07.00 Sport 1 Minimarked og startnummerutdeling UltraBirken
- 08.30 Start UltraBirken sykkel ved Pellestova
- 14.00 Start HalvBirken sykkel ved Pellestova
Lillehammer Håkons Hall
- 10.00-20.00 Påmelding/ startnummerutdeling til BarneBirken og UngdomsBirken.
- 10.00-20.00 Sport 1 marked
- 10.00-20.00 Sykkelmesse
- Ca 10.50 Første deltaker i Birkebeinerrittet forventet i mål
- Ca 12.25 Kvinner elite forventet i mål
- Ca 13.00 Seremoni kvinner elite
- Ca 13.00 Første deltaker i UltraBirken forventet i mål
- Ca 15.00 Første deltaker i HalvBirken forventet i mål
- Ca 16.00 Premieutdeling for de tre beste i hver klasse i UltraBirken - fra
- scene v/ Håkons Hall
- Ca 17.00 Premieutdeling for de tre beste i hver klasse i HalvBirken- fra scene v/ Håkons Hall
- Ca 18.05 Menn elite forventet i mål
- Ca 19.00 Seremoni menn elite
Hele dagen seremonier Birkenbeinerrittet og Birkebeinertrippelen.
Lillehammer Håkons Hall- 08.30-15.00 Sekretariat og hittegods
- 08.30-15.00 Sport 1 marked
- 08.30-15.00 Birken Sykkelmesse
- Fra kl. 08.30 Startnummerutdeling UngdomsBirken
- 10.00-11.40 Start UngdomsBirken 12-16 år
- Ca 10.20 Første deltaker i UngdomsBirken forventet i mål
- Ca 12.15 Premieutdeling fra scenen for de tre beste i hver klasse i UngdomsBirken og Birkebeinertrippelen
- Ca 12.15 Utdeling av Birken-Ung stipendet
BarneBirken
- 08.30-12.30 Påmelding og startnummerutdeling BarneBirken
- 13.00-13.50 Start BarneBirken 0-11 år
- 13.00-14.30 Aktiviteter for barna
- 11.00-14.30 Gratis klatretårn
-
Startnummerutdeling
Foreløpig informasjon 2021
Lillehammer, Håkons Hall
- Fredag 27. august kl. 10.00 - 22.00 alle ritt.
- Lørdag 28.august fra kl 10.00: UngdomsBirken og BarneBirken sykkel
Pellestova, start UltraBirken og HalvBirken sykkel
- Lørdag 28.august. fra kl 07.30 UltraBirken og HalvBirken sykkel.
Merk: Alle startnummer som ikke er hentet i Håkons Hall fredag kveld, blir kjørt til Pellestova og kan hentes der lørdag morgen.
Rena, Åmot kulturhus på Rena Torg
- Fredag 27. august kl. 10.00 - 22.00 (Fra kl. 16.00 er startnummerutdeling til BarneBirken i Rena Park)
- Lørdag 28. august kl. 06.30 -siste start
For Birkebeinerrittet:
Startnummer som er bestilt til Lillehammer men ikke hentet fredag kl. 22.00 blir kjørt til Rena og kan hentes fra kl. 06.30 lørdag.
Startnummer som hentes på Rena lørdag morgen bør hentes minimum 1 time før oppgitt starttid. Ta med startkort ved henting av startnummer!Endring av hentested for startnummer kan gjøres via Min Side fram til 14.august.
Påmeldinger foretatt etter 24.august må hente startnummer på Rena - Arenakart
-
Trafikk / parkering
Det er parkeringsavgift kr. 75,- både på Rena og Lillehammer under Birken Sykkelfestival.
- Kjøp parkeringsbillett
- Du kan også betale parkering via Vipps - vippsnummer 14453
-
Tidtaking
Tidtaking / Startnummer
Startnummeret skal festes på styret etter anvisning.
Det er ikke tillatt å starte i en annen person sitt navn eller i en annen startpulje enn den du er tildelt. Dersom du kommer for sent til start, ta kontakt med slusevakt i startfeltet for tildeling av ny starttid.Tidtaking forgår ved hjelp av tidtakerbrikke som er integrert på startnummeret
Sjekk ved nummerutdelingen at du har fått riktig startnummer og brikke. Uten startnummer/brikke eller ved feil bruk av brikke blir det ingen tid/resultat.
Starttiden registreres ved hjelp av tidtakerbrikken når du passerer startmatten.
Unntak: Puljer med startskudd:
Birkebeinerrittet:
Menn Elite jr. og Sr., Kvinner Elite Jr. og Sr., pulje1 og pulje 17 starter på startskudd.
UltraBirken sykkel:
Pulje 1 menn og Pulje 3 kvinner starter på startskudd
HalvBirken sykkel:
Pulje 1 starter på startskudd
UngdomsBirken sykkel:
Alle starter klassevis på startskudd. Det vil si at tiden begynner "å løpe" når startskuddet går. -
Sykkelservice
Dersom uhellet først er ute tilbyr vi enkel service som slangeskift, skifte av kjede, bremseklosser og lignende, samt justering av gir og bremser av en erfaren mekaniker.
Vi anbefaler at du har gjennomført egen service på sykkelen før du stiller på startstreken. Det er også viktig å pakke slange, pumpe og enkelt verktøy i sekken.
Ved dårlig vær er det Kärcher sykkelspyling på Bringbu, Kvarstad og Kroksjøen.
Enkel sykkelservice finnes på:
- Skramstadsetra
- Bringbusætra
- Kvarstad
- Kroksjøen
Sykkelspyling
Det er Kärcher sykkelspyling i målområdet ved Håkons Hall. -
Sykkelparkering
Sykkelparkering
Det er gratis sykkelparkering etter målgang. Syklene blir tatt vare på i eget avsperret område og de er forsikret mot tyveri.
Etter målgang velger du om du vil ha med deg sykkelen selv eller sette fra deg sykkelen i selvbetjent sykkelparkering (følg skilt). NB! Det er ikke mulig å ta med sykkelen inn i Håkons Hall og vi oppfordrer alle til å bruke sykkelparkeringen.
Velger du selvbetjent sykkelparkering setter du fra deg sykkel etter anvisninger fra vakter. Startnummer på sykkel brukes for å identifisere eier og sykkel. Ved utlevering av sykkelen må du ha med dokumentasjon på at det er din sykkel.
Sykkelparkeringen stenger kl. 21.00. -
Publikum
Vær med og lag sykkelfest - vi oppfordrer publikum til å besøke ett eller flere av disse stedene
Rena Torg og Åmot kulturhus
Startnummerutdeling og aktiviteter foregår i Åmot kulturhus og på Rena Torg fredag og lørdag. Alt blir på ett sted for deltagere, publikum og samarbeidspartnere. Bli med og skap sykkelfest i Rena sentrum - her blir det Birkenshow med samarbeidspartnere, matservering, sykkelshow, konkurranser, Sport 1 marked og aktiviteter.Start i Rena sentrum
Puljevis start fra kl. 08.00 til kl. 15.30 i Tollef Kildesgate. Parkering i Rena sentrum.Skramstadsetra
Første deltaker passerer ca kl. 08.25 og siste ca kl. 15.55. Skal du hit med bil bør du reise opp før starten går og beregne å være der frem til kl. 14.30. Musikk på matstasjon.Bringbu
Første deltaker passerer ca kl. 08.55 og siste ca kl. 16.35. Adkomst med bil fra Ebru eller Hamar/Gåsbu.Bjønnåsen
Musikk og god stemning på Bjønnåsen.Kvarstad
Første deltaker passerer ca kl. 09.25 og siste ca kl. 16.45. Adkomst med bil fra Brumunddal. Fra Brumunddal til Kvarstad er det ca 23 km (bomveg). Det er musikk på matstasjon.Elgåsen
Første deltaker passerer ca kl. 10.10 og siste ca kl. 18.15. Adkomst med bil fra Lillehammer via Nordseter. Fra Lillehammer til Elgåsen er det ca 22 km (bomveg).Storåsen
Første deltaker passerer ca kl. 10.20 og siste ca kl. 19.00. Adkomst med bil fra Lillehammer via Nordseter (begrenset fremkommelighet).Sjusjøen
Musikk ved Ramp Duo.Birkebeineren Skistadion
Adkomst fra Lillehammer sentrum.Håkons Hall, mål
Første deltaker er forventet i mål ca kl. 10.50 og siste ca kl. 20.15. Det er underholdning, servering, liv og røre i målområdet hele dagen. Stor sports- og sykkelmesse inne i Håkons Hall. Parkering på anviste plasser på Randgaardsjordet vest for Håkons Hall.Lillehammer sentrum
Besøk Lillehammer sentrum i forbindelse med Birkebeinerrittet. Her finner du et trivelig handelsmiljø med en rekke spesialforretninger - topp vareutvalg og med mange hyggelige serveringssteder. Butikkene har åpent til kl 18.00.Skal du til sentrum; Ta avkjøring til sentrum ved Strandtorget, det er flere parkeringplasser og P-hus i nærheten av gågata. Det er 10 min gange fra sentrum og opp til Håkons Hall og det vil i tillegg være merket sykkelløype på denne strekningen. Du kan også parkere i nærheten av hallene.
-
Premiering
- Alle som fullfører får deltakerpin, mellomtidsdiplom og T-skjorter. Deltakerpin deles ut ved målgang. Mellomtidsdiplom og T-skjorte deles ut i Håkons Hall.
- Tiddiplom viser mellomtider, sluttid og gjennomsnittshastighet
- De tre beste i hver klasse mottar premie fra scenen i Håkons Hall
- Premier og diplomer ettersendes ikke
-
Bagasje
Bagasjeinnlevering
Bagasjetransport / oppbevaring er inkludert i startkontingenten.
Bagasje innleveres enten ved start eller ved Håkons Hall.Bagasjeutlevering
Bagasjen utleveres etter målgang fra bagasjeutlevering nord for Kristins Hall.Bagasjehåndtering
Ved dårlig vær deles det ut plastsekk til bagasjen ved startnummerutdelingen. Vi anbefaler deg å benytte plastsekken, da unngår du våt bagasje.Merkelapper for bagasje blir utlevert i startnummerposen. Deltakerne er selv ansvarlig for merking og innlevering av bagasje.
- Bagasjetransport er inkludert i startkontingenten.
- All transport av bagasje skjer på eget ansvar.